dag 1 in Chongqing - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Jane, Marc, May-Lin en An Mei Achterkamp - WaarBenJij.nu dag 1 in Chongqing - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Jane, Marc, May-Lin en An Mei Achterkamp - WaarBenJij.nu

dag 1 in Chongqing

Blijf op de hoogte en volg Jane, Marc, May-Lin en An Mei

28 Juli 2014 | Nederland, Schiphol

Maandag 28 Juli 2014 Dag 1 in Chongqing
We hebben vannacht heerlijk geslapen. De kinderen hebben zelfs uitgeslapen tot 10:00. Het ontbijt vandaag zijn de gisteren gekochte broodjes, yoghurt en thee. Rond 11:00 gaan we op pad. Met de taxi gaan we naar een historisch gebouw, de "People's Great Hall", dat dienst doet als schouwburg. Van buiten en van binnen een prachtig aanzicht. Van buiten ziet het gebouw eruit als een enorme tempel, van binnen een groot podium met orkestbak ervoor en plaats voor enkele honderden toeschouwers. Vervolgens bezoeken we in een naastgelegen gebouw een culturele tentoonstelling. We vermoeden van producten uit Chongqing, maar de tentoonstelling is alleen in het Chinees.
Op de kaart van Chongqing hadden we al gezien dat ook het " Three Gorges" museum in de buurt moest liggen. Als we het plein voor de schouwburg oplopen zien we het museum aan de andere kant liggen. We lopen er naar toe maar helaas is het museum op maandag gesloten. Wellicht later in de week nog maar eens proberen.
Van het plein lopen we naar een supermarkt om inkopen te doen voor het bezoek aan het kindertehuis morgen. We kopen verschillende cadeaus voor verschillende leeftijdscategorieën. Rond 12:30 gaan we wat drinken en een hapje eten bij de KFC. Na het eten gaan we terug naar het appartement. We besluiten te gaan zwemmen. Voor de meiden hebben we vanochtend nog badmutsen gekocht. Met lang haar mag je niet zonder badmuts zwemmen. Het zwembad bevindt zich in tower 3 van het appartementen complex. Als we aankomen blijkt de toegangsprijs RMB 100 per persoon per keer te zijn of RMB 990 voor 4 personen voor een week. We geven aan dit erg duur te vinden (voor Chinese begrippen). Er wordt een Engels sprekende collega opgetrommeld. Zij legt uit dat het zwembad eigenlijk niet voor ons appartementen gebouw is en dat we daarom een toegangsprijs moeten betalen. Ze biedt ons 20% korting aan. Het blijft erg duur maar we besluiten vanmiddag toch te gaan zwemmen. De meiden hebben hier erg naar uitgekeken. We nemen geen weekkaart omdat we voor de rest van de week nog enkele bezichtigingen op het programma hebben staan.
Het zwembad is schoon en het water is heerlijk, het geld dus wel waard. Ook is een badhanddoek inbegrepen. Het is echter niet toegestaan met ballen e.d. in het water te zijn, er is geen glijbaan en geen duikplank. Het zwembad is echt bedoeld om baantjes te trekken. Na ruim een uur te hebben gezwommen kleden we ons weer aan en gaan terug naar ons appartement. We drinken een kopje thee en wat fris.
Later op de avond doen we nog wat inkopen. Rond 20:00 gaan we nog een blokje om, we denken dat het genoeg is afgekoeld, maar dat valt tegen. Het is nog steeds ruim 33 graden en al snel hebben we een natte rug. We lopen een stuk langs de Yangtze rivier, ook wel de blauwe rivier genoemd. Deze rivier is met een lengte van 6300 km de langste in Azië en de derde rivier in lengte op de wereld. Echter kennen ze geen promenade zoals wij deze kennen en ook geen verlichting. Het is al duister en de verlichte skyline is prachtig maar toch besluiten we terug te lopen.
We spelen we nog wat spelletjes en gaan op tijd naar bed. Morgen kunnen we niet uitslapen, we worden om 08:00 uur opgehaald door een lokaal reisbureau dus om 07:00 moeten we opstaan om te ontbijten.