dag 1 in Beijing - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Jane, Marc, May-Lin en An Mei Achterkamp - WaarBenJij.nu dag 1 in Beijing - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Jane, Marc, May-Lin en An Mei Achterkamp - WaarBenJij.nu

dag 1 in Beijing

Blijf op de hoogte en volg Jane, Marc, May-Lin en An Mei

03 Augustus 2014 | Nederland, Schiphol

Zondag 03-08-2014 Dag 1 in Beijing
Ondanks dat we kunnen uitslapen zijn we rond 09:00 wakker, het zal de vakantiewekker zijn. We hebben geen ontbijt service in het hotel genomen, dit is alleen Chinees en we hechten toch wel aan ons broodje. Volgens de navigatiekaart op de telefoon zouden er een tweetal supermarkten in de buurt moeten zijn. Even na 10:00 gaan we op pad. We vinden geen supermarkt maar wel een bakkerij genaamd Holiland. We verdenken de Chinezen hier van een typefout. We kopen brood, croissants en Hawaï broodjes en op de terugweg flesjes sinaasappelsap. We eten de broodjes op de kamer op.
Tegen 11:00 hebben we de broodjes op. Vanochtend besluiten we naar het Olympisch Park te lopen om het vogelnest stadion en het aqua zwempark te bezichtigen. We hebben deze nog vers in ons geheugen van de olympische spelen van 2008 in Beijing. We schatten in dat het te lopen is en gaan op pad. Ondanks de bewolking is het toch best wel warm en valt het lopen zwaar, al snel hebben we de rug nat. Na ongeveer 30 minuten te hebben gelopen doemt het stadium voor ons op. Nu nog de ingang zien te vinden. Dit is nog eens 10 minuten lopen. Eindelijk zijn we er en bezichtigen het stadium, de fakkel en het olympisch zwembad. Alles aan de buitenkant, om het stadion in te mogen moeten we ruim EUR 35,-- neerleggen. Dit vinden we het niet waard en de meiden zijn het lopen beu. We gaan onder een luifeltje zitten en halen lekker koud water. We zitten een klein half uurtje mensen te kijken en zien van alles gebeuren. Zo lijkt de politie de jacht te hebben geopend op illegale souvenirs verkopers. Er worden er twee gepakt. De waar wordt in beslag genomen en ter plekke vernietigd. De verkoopsters lopen kort daarop al weer op vrije voeten rond.
Tegen 12:30 nemen we een taxi terug naar het hotel, onze voeten maar met name het oververhitte lichaam hebben rust nodig. In het hotel aangekomen drinken we wat en spelen we wat kaartspelletjes en een potje Yahtzee. Als we zijn uitgerust besluiten we tegen 15:00 met de metro naar het Tiananmen plein (het plein van de hemelse vrede) te gaan. Er is een metrostation in de buurt van het hotel. Voor zo'n EUR 0,25 per persoon kunnen we een rit met het metronet van Beijing maken. Met lijn 5 en vervolgens lijn 1 komen we na ongeveer 30 minuten op het East Tiananmen station aan. Als we boven komen staan we bij het plein, zien we het schilderij van Mao Zedong, en de contouren van de verboden stad. Dit aanzicht komt ons bekend voor van onze eerdere reizen. Het valt wel op dat het veel drukker is als toen. Het plein en de stoepen rondom zijn vol met toeristen. We maken een rondje over plein en nemen foto's. Tegen 17:00 nemen we de metro weer terug naar het hotel. Op de weg terug komen we nog langs bakkerij Holiland en nemen nog wat broodjes mee voor morgenvroeg. Voor morgen hebben we een dagtour naar de Chinese Great Wall geboekt bij BadaLing en we worden om 08:00 opgehaald in het hotel.
Het is reeds na 18:00 en we besluiten te eten in een van de restaurantjes naast het hotel. We gaan een soort BBQ restaurant binnen. Het personeel spreekt en verstaat geen Engels. Gelukkig hebben ze wel een groot boek met plaatjes van de maaltijden. We bestellen stokjes met geroosterd vlees, komkommer, boontjes uit de wok en gebakken rijst (nasi). Aanvankelijk dachten we 2 porties komkommer en 2 porties stokjes te hebben besteld, maar we kregen echter alleen 2 stukjes komkommer en 2 stokjes vlees. Vandaar dat de verkoopster ons niet begrijpend aankeek bij onze bestelling. We lachen erom. We bestellen er komkommer en stokjes bij. Het smaakt voortreffelijk en dat voor nog geen EUR 15,--. Tegen 19:00 gaan we terug naar onze kamers. We whatsappen en maken het reisverslag van vandaag. Nog een kop thee en vervolgens vroeg onder de wol. Morgen is het vroeg dag en een lange dag. Hier kunnen we ons beter wat op voorbereiden door voldoende rust te nemen.