dag 5 in Chongqing - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Jane, Marc, May-Lin en An Mei Achterkamp - WaarBenJij.nu dag 5 in Chongqing - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Jane, Marc, May-Lin en An Mei Achterkamp - WaarBenJij.nu

dag 5 in Chongqing

Blijf op de hoogte en volg Jane, Marc, May-Lin en An Mei

01 Augustus 2014 | Nederland, Schiphol

Vrijdag 01-08-2014 Dag 5 in Chongqing
Net als de afgelopen dagen staan we rond 09:00 op en ontbijten we vers brood dat we gisteravond nog bij een bakker hebben gekocht. Vandaag willen we naar Ciqikou, een oud dorpje waarvan de geschiedenis terug gaat naar de 14e eeuw. In deze tijd stond Ciqikou bekend om haar porselein dat hier werd gemaakt. Grondstoffen en handel werden via de lage oevers aan Jialing rivier gedaan. De Jialing rivier is de 2e rivier die bij Chongqing samenkomt met de Yangtze rivier. We hebben dit dorpje 10 jaar geleden ook bezocht. Tegen 10:30 gaan we op pad. We nemen lijn 2 van de light rail tot station Daping en stappen vervolgens over op lijn 1 naar Ciqikou. In Ciqikou stappen we uit en lopen in 15 minuten naar het oude dorpje. Onderweg zien we al dat het dorpje erg toeristisch is want het is behoorlijk druk. De steegjes van Ciqikou zijn smal dus is het er dringen geblazen. De meiden vinden dit niets. Om de drukte te ontvluchten gaan we wat winkeltjes in en kopen nog wat souvenirs. In een stempel winkeltje kopen we inkt voor de stempels die we 10 respectievelijk 13 jaar geleden hebben gekocht. In het winkeltje staan op dat moment ook westers ogende mensen. Tot onze verbazing horen we ze Nederlands spreken. We raken in gesprek en het blijkt dat dit gezin bestaand uit vader, moeder en dochter uit Wageningen komen. Ze zijn op rondreis door China. Heel apart, hier hadden we na ruim 2 weken niet meer op gerekend. We nemen afscheid en lopen door. We slenteren al met al 2 uur door de verschillende straatjes en gaan vervolgens terug naar ons appartement. We hebben May-Lin en An Mei beloofd dat ze nog even mochten zwemmen. In het zwembad komen ze in gesprek met een Chinese dame die Engels spreekt. Het blijkt dat deze dame in Arnhem heeft gewoond en nu met haar Nederlandse man in Chongqing woont. Bestaat toeval vraag je je dan af?
Tegen 18:00 doen we nog wat boodschappen om te eten, noedels en als toetje Haagen Dazs ijs. Deze laatste hebben we ook met Winnie in Shanghai gegeten en was toen erg lekker. Ook nu is dat het geval.
Na het eten spelen we een spelletje, whatsappen en doen onze mails. Nog even douchen en de koffers zo ver mogelijk inpakken. Morgen gaan we op doorreis naar Beijing. We vliegen om 18:50. We moeten om 12:00 uit ons appartement. We overwegen de koffers bij de receptie neer te zetten en nog wat te gaan bezichtigen alvorens naar het vliegveld af te reizen.